Coaching en Workshops

Hoe omgaan met emoties op een gezonde manier?

donderdag, 27-12-2018  

Gevoelens van angst, depressie, schuldgevoel en woede worden veroorzaakt door ongezonde gedachten die we hebben over bepaalde situaties en gebeurtenissen. Het zijn deze ongezonde gedachten die emotioneel lijden veroorzaken, waardoor we ons niet goed in ons vel voelen. Veel van onze gedachten zijn automatisch en kunnen ongezonde negatieve emoties produceren. Een theorie die goed onderzocht werd. Maar omgaan met emoties op een gezonde manier, hoe doe je dat? We horen mensen vaak zeggen: “Ik ging in therapie en ik probeerde positiever te denken, maar het werkte gewoon niet”. Eigenlijk, wanneer correct gedaan, gaat omgaan met emoties helemaal niet over positief denken. Therapeuten die een speciale training in omgaan met emoties hebben gevolgd, zijn van mening dat positief denken net zo problematisch en irrationeel kan zijn als negatief denken. Als iemand is verteld om alleen het universum te vertrouwen en enkel positieve gedachten toe te laten, zullen ze niet voorbereid zijn om een ​​obstakel aan te pakken of een moeilijke situatie te overwinnen. Het is een feit dat dingen die we hopen, soms soms niet in ons voordeel werken. Aan de andere kant, als een persoon zich constant concentreert op de slechtst mogelijke uitkomst van iets, zal deze persoon zich waarschijnlijk vaak machteloos voelen en verteerd van angst. Die angst zal hem of haar misschien nooit de innerlijke kracht geven om zich naar een doel toe te werken.

Een voorbeeld in omgaan met emoties

Laten we ons even voorstellen dat je net je baan bent kwijtgeraakt. Het zou behoorlijk onredelijk zijn als we zouden verwachten dat je je in deze situatie gelukkig zou voelen of helemaal geen emotie zou hebben over het baanverlies. Simpelweg omdat je hoopte dat deze baan potentieel had tot een geweldige carrière. De gezonde negatieve emotie die we je zouden helpen voelen, is verdriet in plaats van depressie. De reden hiervoor: als we depressief zijn, vinden we het moeilijk om vooruit te komen en ons goed te voelen over onszelf. En als je depressief bent, ga je waarschijnlijk niet op zoek naar ander werk. In deze situatie betekent correct omgaan met emoties, dat je verdrietig bent over het baanverlies, maar dat je ook voelt dat je hiervan misschien kan leren door te beoordelen wat er fout is gegaan, zodat je kunt bepalen wat je anders zou kunnen doen in je volgende baan. Deze gezonde manier van omgaan met emoties, zal je waarschijnlijk ook de energie geven om te beginnen met het voorbereiden van je cv. Kort gezegd: ongezonde negatieve emoties verlammen ons meestal, terwijl gezonde negatieve emoties ons helpen gevoelens te ervaren terwijl we verder kunnen. Het lijdt geen twijfel dat we in het leven heel wat emoties zullen ervaren. Maar wat vooral belangrijk is, is dat we in het moment blijven en onze innerlijke kracht behouden in om het even welke situatie.

Cursus ‘thuiskomen’

‘Arise from’ biedt intensieve cursussen aan om jou te leren in het moment te blijven en je authentieke zijn en kracht te behouden. Kortweg, hoe omgaan met emoties een gezond proces kan zijn. Eigenlijk bestaan er geen negatieve emoties, alleen maar negatieve gedachten. Je kunt je inschrijven voor de cursus via de pagina arisefrom.nl, waar je onder andere het volgende wordt aangeleerd in omgaan met emoties:

  • Hoe hobbelig je levensweg ook mag worden, jouw denken kun je altijd evalueren.
  • Daarnaast leer je dat emoties boodschappen zijn om ons iets over onszelf en ons leven te vertellen. Boodschappen die essentieel zijn, zodat we zouden begrijpen wie we zijn en hoe we willen leven.
  • Door moeilijke emoties te ervaren, kunnen we op een fundamenteel niveau transformeren.


Comments are closed.